torsdag 22 juli 2010

BP´s Helikopterbluff


Jag ligger lite efter i bloggandet om dagens nyheter så det är väl kanske inte så nytt längre, så det är kanske inte nödvändigt att jag håller på att älta hur onda BP är som försöker bluffa allmänheten precis som alla andra storföretag försöker göra när de riskerar att förlora pengar på något som allmänheten inte tycker om.
När jag läste om det på nätet var det fortfarande en nyhet. Bland andra så nämndes detta på Aftonbladets hemsida, de identifierade tre fel varav en ansågs kunnas hitta av den "kunnige". Kunnigheten bestod i att kunna zooma och läsa engelska.
Om du själv vill försöka hitta felen som bildredigeraren gjorde så kan du titta på den övre bilden, om du klickar på den så får du se en större bild.
Om du inte vill eller redan har gjort det kan du kolla och jämföra med de fel jag hittade. Totalt hittade jag 11 fel eller 9 beroende på hur man räknar. Dessa fel hittade jag utan att använda mig av något mer än den webbläsare jag använder mig av till vardags.

Felen jag hittade ( De två första är inte utmärkta på bilden ):
  • Horisonten. Horisonten borde på en sådan här liten yta vara relativt rak eller åtminstone aningen konvex. Inte bryta av uppåt två gånger.
  • Perspektiv. Med tanke på det perspektiv man ser båtarna med så är bilden tagen då helikoptern befinner sig någon eller ett par meter över vattnet. Lite väl lågt med tanke på den avslappnade flygstil de använder sig av (Närmre förklaring kommer).
  1. Detta fel kan räknas som ett eller tre. Om man zoomar lite kan man läsa att det står
    CHECK STATUS
    DOOR OPEN
    PARKING BRAKE
    RAMP OPEN
    HYD (någonting) MODE
    APU GEN ON (alt APV GEN ON)
    Jag tror inte man brukar flyga med dörrarna öppna och parkeringsbromsen i. De håller förmodligen på med checklistan.
  2. Till och med Aftonbladet inser att man inte brukar ha ett svävande kontrolltorn med sig när man är ute och flyger.
  3. Radarn är spöklikt tom. Med tanke på att det finns 7 båtar och 2 oljeriggar framför dem, borde det då inte finnas nån mer prick på radarn?
  4. Är det en extra list? Ska den alls vara där? Även om de ska vara där borde den enligt skuggan inte sluta riktigt så där.
  5. Sa jag verkligen 7 båtar? Jag menar 6,5. Dessutom brukar visserligen havet kunna uppvisa olika kulörer beroende på väder och vind samt hur djupt det är och vad som finns där nere. Men inte riktigt med så skarpa gränser? Vårdslöst klippt och klistrat.
  6. Vid pilotens fötter brukar det finnas fönster (Även vid passagerarens fötter). Dessa är till för att piloten ska kunna se vad som finns nedanför den. Borde det då inte vara vatten nu när de flyger över havet?
  7. Piloten sitter avslappnat med vänster han på benet och den andra handen är... Ja var är den? Inte är den på styrspaken iaf där den borde befinna sig när man flyger en meter över havet med dörrarna öppna och parkeringsbromsen i, med en trasig radar och ett hotfullt torn svävandes brevid.


Inga kommentarer: